Elisabeth Hetherington en Asako Ueda

Elisabeth Hetherington - Festival Groene Geheim 2025 - credits De foto's Nathalie Hennis
credits: Nathalie Hennis

De stem van sopraan Elisabeth Hetherington als de gedoemde bruid Judith laat alle vezels in je lichaam meetrillen. – NRC augustus 2024

Sopraan Elisabeth Hetherington zet met haar zuivere, magisch zwevende stem een bijzonder innemende Judith neer, dromerig maar zelfbewust… In de aangrijpende slotaria lijkt Hetheringtons stem de tijd stil te zetten. – Volkskrant augustus 2024

Winnares (2022) van de Dutch Classical Talent Award en in augustus 2024 uitgeroepen tot winnaar van de Nederlandse Muziekprijs.

Musical Banquet – Transcending the Reach of Words

In 1610 stelde de 19-jarige Robert Dowland—zoon van de beroemde componist John Dowland—A Musical Banquet samen, een van de meest significante verzamelingen voor het begrip van het Elizabethaanse luitliedrepertoire. Geïnspireerd door de nalatenschap van zijn vader stelde Robert een soort muzikaal “proefmenu” samen, waarin hij stukken uit heel Europa bijeenbracht. Getrouw aan de culinaire metafoor die de titel suggereert, biedt dit Banquet een verscheidenheid aan “recepten” uit verschillende landen, elk met uiteenlopende niveaus van technische moeilijkheid—een belangrijke overweging voor de opkomende muziekdrukindustrie van die tijd.

Hoewel de opname van buitenlands repertoire—met name Frans, Spaans en Italiaans—niet nieuw was voor het Engelse publiek, weerspiegelde Dowlands anthologie een groeiende belangstelling voor continentale stijlen. Toch koos hij ervoor om de stukken in luittabulatuur te presenteren, een knipoog naar de Engelse voorkeuren en de weerstand tegen een volledige omarming van de Italiaanse basso continuo-traditie.

In dit programma presenteer ik mijn eigen muzikale proefmenu, geïnspireerd door Robert Dowlands publicatie uit 1610. Met selecties uit het oorspronkelijke Musical Banquet als fundament verweef ik werken van verwante componisten, of misschien van degenen die ik graag zou uitnodigen aan mijn eigen muzikale eettafel.

Programma

  • Pierre Guédron – Ce penser qui sans fin tirannise ma vie
  • John Dowland – In Darkness Let Me Dwell
  • Giulio Caccini – Amarilli mia bella
  • Anonymous – Vestros oios tienen d’amor
  • Chappel Roan – Good luck babe

Over Elisabeth Hetherington

Sinds haar verhuizing naar Nederland heeft de Canadese sopraan Elisabeth Hetherington zichzelf gevestigd als een van de meest opvallende artiesten van haar generatie. Zij vertolkt als vanzelfsprekend oud en hedendaags repertoire in concertzalen en festivals in heel Europa. Elisabeth ontvangt lovende kritieken waarin haar indrukwekkende podiumprésence en heldere en zuivere sopraanstem geprezen worden. Elisabeth’s passie voor multidisciplinair optreden heeft geleid tot vele baanbrekende samenwerkingen met componisten en choreografen, resulterend in innovatieve producties waarin het fysieke en het muzikale moeiteloos samensmelten.

Elisabeth behaalde haar bachelor diploma in Voice Performance aan de Universiteit van Toronto, en studeerde daarna voor haar Master Oude Muziek cum laude af bij Xenia Meijer aan het Conservatorium van Amsterdam.

Elisabeth Hetherington won in 2022 de Dutch Classical Talent Award en werd in augustus 2024 uitgeroepen tot winnaar van de Nederlandse Muziekprijs. De onderscheiding is de meest prestigieuze erkenning voor een musicus in de klassieke muziek, toegekend door het Fonds Podiumkunsten namens het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Meer info over Elisabeth Hetherington

Over Asako Ueda

De Japanse luitiste Asako Ueda is gevestigd in Nederland en Zwitserland, waar zij haar passie voor de uitvoeringspraktijk van oude muziek volgt, in het bijzonder kamermuziek uit de 15e tot 17e eeuw. Ze won de eerste prijs op de Biagio Marini Competition (Duitsland), de derde prijs op de International Van Wassenaer Competition (Nederland) en de tweede prijs op het London International Festival of Music (Verenigd Koninkrijk). Ze trad op tijdens verschillende muziekfestivals en in concertzalen, waaronder het Concertgebouw Amsterdam (Nederland), AMUZ (België), The New National Theatre Tokyo (Japan), het Festival Oude Muziek Utrecht (2020 en seizoen 2021, 2024), LausPolyphoniae (2021 en 2023, als een van de geselecteerde IYAP-ensembles), Wonderfeel (2019), en de Bach Academie Brugge (2019). In 2024 is ze geselecteerd voor het Artist-in-Residence Programma van de Schloss Weißenbrunn Foundation.

Ze werkt regelmatig samen met het Orkest van de Achttiende Eeuw (Nederland), B’Rock (België), Maarten Engeltjes & prjct Amsterdam (Nederland), Amsterdam Sinfonietta (Nederland), El Gran Teatro del Mundo (Spanje), Lucie Horsch en Elisabeth Hetherington.

Ze is medeoprichter van Sponte Sua (duo met Pablo Sosa, traverso) en Duo Minoriten (duo met Minori Deguchi, barokviool).

In 2019 vestigde ze zich niet alleen als een vertrouwd ensemblelid, maar ook als een prominente soliste. Ze gaf solorecitals op theorbe tijdens de Luitdag van de Nederlandse Luitvereniging en op renaissance-luit tijdens de Dag van het Kasteel.

Asako Ueda - Festival Groene Geheim 2025
credits Renska