Elisabeth Hetherington en Asako Ueda – 12.30 uur

Elisabeth Hetherington - Festival Groene Geheim 2025 - credits De foto's Nathalie Hennis
credits: Nathalie Hennis

De stem van sopraan Elisabeth Hetherington als de gedoemde bruid Judith laat alle vezels in je lichaam meetrillen. – NRC augustus 2024

Sopraan Elisabeth Hetherington zet met haar zuivere, magisch zwevende stem een bijzonder innemende Judith neer, dromerig maar zelfbewust… In de aangrijpende slotaria lijkt Hetheringtons stem de tijd stil te zetten. – Volkskrant augustus 2024

Winnares (2022) van de Dutch Classical Talent Award en in augustus 2024 uitgeroepen tot winnaar van de Nederlandse Muziekprijs.

A Musical Banquet

In 1610 stelde de 19-jarige Robert Dowland—zoon van de beroemde componist John Dowland—A Musical Banquet samen, een van de belangrijkste verzamelingen om het Elizabethaanse repertoire van luitliederen te begrijpen. Geïnspireerd door zijn vaders nalatenschap stelde Robert een muzikaal “proefmenu” samen, met stukken uit heel Europa. Trouw aan de culinaire metafoor die de titel oproept, biedt dit Banquet een verscheidenheid aan “recepten” uit verschillende landen, elk met een uiteenlopende moeilijkheidsgraad—een belangrijk aspect voor de opkomende muziekdrukindustrie van die tijd.

Hoewel het opnemen van buitenlandse muziek—vooral Franse, Spaanse en Italiaanse—niet nieuw was voor het Engelse publiek, weerspiegelde Dowlands bloemlezing een groeiende honger naar continentale stijlen. Toch koos hij ervoor om de stukken in luittabulatuur te presenteren, een knipoog naar de Engelse smaak en de weerstand tegen het volledig omarmen van de Italiaanse basso continuo-traditie.

In dit programma presenteer ik mijn eigen muzikaal proefmenu, geïnspireerd op Robert Dowlands publicatie uit 1610. Met selecties uit het oorspronkelijke Musical Banquet als fundament, verweef ik werken van verwante componisten—of misschien wel diegenen die ik zelf graag aan mijn eettafel zou uitnodigen.

Programma

  • Pierre Guédron – Ce penser qui sans fin tirannise ma vie
  • John Dowland – In Darkness Let Me Dwell
  • Giulio Caccini – Amarilli mia bella
  • Anonymous – Vestros oios tienen d’amor
  • Chappel Roan – Good luck babe

Over Elisabeth Hetherington

Sinds haar verhuizing naar Nederland heeft de Canadese sopraan Elisabeth Hetherington zichzelf gevestigd als een van de meest opvallende artiesten van haar generatie. Zij vertolkt als vanzelfsprekend oud en hedendaags repertoire in concertzalen en festivals in heel Europa. Elisabeth ontvangt lovende kritieken waarin haar indrukwekkende podiumprésence en heldere en zuivere sopraanstem geprezen worden. Elisabeth’s passie voor multidisciplinair optreden heeft geleid tot vele baanbrekende samenwerkingen met componisten en choreografen, resulterend in innovatieve producties waarin het fysieke en het muzikale moeiteloos samensmelten.

Elisabeth behaalde haar bachelor diploma in Voice Performance aan de Universiteit van Toronto, en studeerde daarna voor haar Master Oude Muziek cum laude af bij Xenia Meijer aan het Conservatorium van Amsterdam.

Elisabeth Hetherington won in 2022 de Dutch Classical Talent Award en werd in augustus 2024 uitgeroepen tot winnaar van de Nederlandse Muziekprijs. De onderscheiding is de meest prestigieuze erkenning voor een musicus in de klassieke muziek, toegekend door het Fonds Podiumkunsten namens het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Meer info over Elisabeth Hetherington

Over Asako Ueda

De Japanse luitiste Asako Ueda is gevestigd in Nederland en Zwitserland, waar zij haar passie voor de uitvoeringspraktijk van oude muziek volgt, in het bijzonder kamermuziek uit de 15e tot 17e eeuw. Ze won de eerste prijs op de Biagio Marini Competition (Duitsland), de derde prijs op de International Van Wassenaer Competition (Nederland) en de tweede prijs op het London International Festival of Music (Verenigd Koninkrijk). Ze trad op tijdens verschillende muziekfestivals en in concertzalen, waaronder het Concertgebouw Amsterdam (Nederland), AMUZ (België), The New National Theatre Tokyo (Japan), het Festival Oude Muziek Utrecht (2020 en seizoen 2021, 2024), LausPolyphoniae (2021 en 2023, als een van de geselecteerde IYAP-ensembles), Wonderfeel (2019), en de Bach Academie Brugge (2019). In 2024 is ze geselecteerd voor het Artist-in-Residence Programma van de Schloss Weißenbrunn Foundation.

Ze werkt regelmatig samen met het Orkest van de Achttiende Eeuw (Nederland), B’Rock (België), Maarten Engeltjes & prjct Amsterdam (Nederland), Amsterdam Sinfonietta (Nederland), El Gran Teatro del Mundo (Spanje), Lucie Horsch en Elisabeth Hetherington.

Ze is medeoprichter van Sponte Sua (duo met Pablo Sosa, traverso) en Duo Minoriten (duo met Minori Deguchi, barokviool).

In 2019 vestigde ze zich niet alleen als een vertrouwd ensemblelid, maar ook als een prominente soliste. Ze gaf solorecitals op theorbe tijdens de Luitdag van de Nederlandse Luitvereniging en op renaissance-luit tijdens de Dag van het Kasteel.

Asako Ueda - Festival Groene Geheim 2025
credits Renska