
Timber
Michael Gordon, de muzikale pionier en medeoprichter van het New Yorkse ensemble Bang on a Can, staat bekend om zijn subtiele ritmische onderzoeken en gedurfde compositorische uitvindingen. Zijn muziek is een voortvloeisel van zijn ervaring in de underground rockscene van the big apple, gecombineerd met een klassieke opleiding. Het is dus geen verrassing dat hij geobsedeerd is door de aard van ritme en zijn carrière gebouwd heeft op het verkennen van wat er gebeurt wanneer verschillende ritmes op elkaar gestapeld worden.
Gordon schreef Timber in 2009 speciaal voor HIIIT (voorheen Slagwerk Den Haag) als muziek bij de voorstelling Pinball & Grace van Club Guy & Roni. De concertante versie groeide binnen de kortste keren uit tot een moderne klassieker binnen het slagwerkrepertoire. Gordon liet het traditionele instrumentarium achter zich, wat heeft geresulteerd in een betoverend meesterwerk; een meditatie op klank en ritme, die de fysieke kracht, het uithoudingsvermogen en de techniek van de slagwerkers naar een nieuw niveau tilt; een ware desert trip.
Timber bestaat uit vijf doorlopende delen, waarin de energie van aanzwellende en weer wegstervende roffels een bijna hallucinerend effect sorteert. Door het intense samenspel lijken de musici te transformeren tot een enkel lichaam. Het werk wordt gespeeld op zogenaamde simantra’s, instrumenten van archaïsch hardhout, die in een historische Griekse kerkelijke traditie staan en voor het eerst ontwikkeld werden door componist Iannis Xenakis.
Over HIIIT
HIIIT: INNOVATIEVE KLANKVIRTUOZEN, PODIUMKUNSTENAARS EN MULTI-INZETBARE CO-CREATORS
Het geluid van HIIIT (voorheen Slagwerk Den Haag) omarmt diversiteit, van traditionele percussie tot onconventionele klankbronnen zoals porselein en 3D-geprinte instrumenten. Samen met hedendaagse kunstenaars en makers verkennen we nieuwe muzikale horizonten en stimuleren we vernieuwing en experiment in de muziekwereld.