Michael Form 14.00 uur

Festival het Groene Geheim 2025 michael_form
fotograaf Petr Skalka

Bachs Franse Suites nr. 2 en 3

Michael Form wordt erkend als een van de meest veelzijdige musici van zijn generatie. Al jarenlang weet hij met succes twee carrières te combineren: die van instrumentaal virtuoos en die van orkestdirigent. Als blokfluitist is hij volledig gespecialiseerd in oude muziek, terwijl hij zich als dirigent moeiteloos beweegt tussen muziek uit verschillende stijlperiodes. Zijn brede repertoire strekt zich dan ook uit van muziek uit de late middeleeuwen tot hedendaagse composities.

Sinds 2004 is hij actief als dirigent en leidt hij geprezen barok- en moderne symfonieorkesten evenals professionele koren in Europa, Latijns-Amerika en Oceanië. Tot nu toe heeft hij meer dan 160 operavoorstellingen geleid in gerenommeerde theaters. Op de blokfluit is het rijke klankpalet van Michael Form zijn onderscheidende kenmerk. Zijn spel is vastgelegd op talrijke cd-opnames met repertoire dat reikt van Hildegard von Bingen tot Johann Sebastian Bach.

Programma

Op het festival speelt Michael Form transcripties van Bachs Franse Suites nr. 2 en 3.

Van alle Franse Suites van Johann Sebastian Bach werkt nr. 2 waarschijnlijk het beste als een monodisch stuk, vooral de Allemande, Courante en de twee Menuetten, waarin veel van de harmonische inhoud al is verwerkt in de melodische rechterhandlijn van de oorspronkelijke klavecimbelversie. De overige bewegingen (Sarabande, Air en Gigue) zijn veel moeilijker en vereisen ingrijpende keuzes. De Gigue, in het bijzonder, werd een parafrase die gebruik maakte van Bachs thematisch materiaal, in plaats van een transcriptie die zo dicht mogelijk bij het origineel blijft.

Johann Sebastian Bach   1685 – 1750

«Re-imagined Solos for the Recorder»

French Suite no. 3 in b mimor after BWV 814

(uit: Suites pour le clavessin, Köthen 1722-1724)

Allemande

Courante

Sarabande

Anglaise

Menuet I & II

Gigue

« New » Suite in B flat major

(uit: Suites pour le clavessin, Köthen 1722-1724)

Allemande after BWV 819

Courante after BWV 817

Sarabande after BWV 815

Gavotte after BWV 815

Petit Menuet & Menuet Serieux after BWV 819

Gigue after BWV 816

Alle werken in het programma zijn transcripties van Michael Form.

Meer lezen over Michael Form

About Michael Form

At first glance, playing some of Bach’s greatest harpsichord music on a solitary recorder seems impossible, even sacrilegious, and yet if we look closely at Bach’s pieces originally written for unaccompanied melody instruments, we see how intelligently he uses a number of compositional techniques to ensure that the balance between harmony and melody is always maintained. I have therefore made a great effort to learn, imitate and put into practice these techniques. The two suites performed today represent rather different approaches to the challenge: in case of BWV 814 I respected the integrity of a whole work, whereas the “new” suite is a combination of movements from different French Suites including the “unofficial” French Suite BWV 819. The final Gigue in fact is a new composition using only Bach’s original theme but otherwise developing independently from its original structure as a three-part fugue.